Myter om jobbet som IT-konsult

Finns det myter om IT-konsulter? Jag hade ett par förutfattade meningar kring yrket innan jag började, och för att få ytterligare kött på benen ställde jag frågan i facebookforumet “Kodapor OT” – stort tack till er som svarade! Detta är ett ihopkok av mina tankar och svaren jag fick där, och mina åsikter kring huruvida stereotyperna stämmer.

1. Vi är antisociala killar som gillar Joltcola

Ungefär som Dennis Nedry i Jurassic Park, han som kodat hela parkens IT-system alldeles själv och ser ut såhär:

thumbnailImage

Jag tror att alla rent logiskt fattar att det här inte längre stämmer: du behöver inte vara en lonely gamer som sitter i en källare och spelar WOW hela nätterna för att vara bra på programmering/IT. MEN. Det är fortfarande underskott på kvinnor i branschen och även om utvecklingen går framåt så tar det tid att bryta mansdominansen i yrket. Jag försöker dra mitt strå till stacken genom den här bloggen, där jag vill visa att du inte behöver tillhöra Dennis Nedry-normen för att jobba som IT-konsult.

2. Vi är gifta med våra jobb

Vi som jobbar med programmering/systemutveckling har det som ett kall och något vi gärna gör gratis på fritiden. Du förväntas kunna visa upp egna, spännande projekt som du skapat utanför studier/jobbet, för att bevisa att du inte bara är bra på ditt jobb – du är ett med jobbet, det är ditt jag och din identitet.

Den här är svår, och en av de största förutfattade meningarna jag hade innan jag började jobba, vilket jag nämnt tidigare.

Åh ena sidan: ett jobb är bara ett jobb, och det är faktiskt helt okej att ägna fritiden åt andra saker än programmering. En av de saker som jag hoppas jag har fått fram i den här bloggen är att du inte behöver vara underbarn som monterade datorer vid 3 års ålder för att vara en bra IT-konsult.

Åh andra sidan så kräver jobbet otroligt engagemang i hjärnan, det går inte att programmera och tänka på annat samtidigt. (Åtminstone kan inte jag det…) Det kräver dedikation och en vilja att lösa problem, ett sug efter att leverera lösningar, och den här dedikationen har en tendens att sprida sig utöver de där timmarna mellan åtta och fem. Risken är stor att om du är gift med något annat än jobbet, så kommer jobbet vara ett rätt så krävande vänsterprassel.

Här har jag dock en teori: det är lätt att gifta sig med jobbet, när allt som krävs är en dator och internetuppkoppling. Människor kan garanterat känna samma dedikation i alla yrken, men det är inte lika lätt att leva ut när jobbet kräver aktioner på plats. Till exempel: en undersköterska som stannar kvar efter sitt pass ses som konstig, men den IT-konsult som gör samma sak, det är bara vardag.

3. Vi kan allt.

När jag ställde frågan på facebookforumet om vilka fördomar folk upplevt som kodapor var första kommentaren detta:

Vad jobbar du med då?
 - Jag är programmerare.
 a) Jaha, kan du göra en hemsida åt mig?
 b) Du, min dator är långsam, kan du titta på den?

Med andra ord: många tror att vi kan när det gäller datorer, vare sig det gäller att göra grafik till en hemsida eller en trasig dator.

IT är ett väldigt, väldigt, väldigt stort ämne och för att bli riktigt bra behöver du välja ett område att bli bra inom, annars finns det helt enkelt inte tillräckligt med livstid för att lära sig allt. Dock så blir jag ständigt imponerad över de olika gurus som finns därute och som har samlat på sig så otroligt mycket kunskap kring olika aspekter av vårt jobb – en eloge till er!

4. Vi kan ingenting

Ytterligare en myt är motsatsen till ovanstående, nämligen illusionen av att det vi gör är jättelätt och inget som kräver någon direkt ansträngning. Citat från facebooktråden i Kodapor OT: “Fan vad skönt att vara programmerare, då kan man bara sitta i en stol vid datorn hela dagen och dricka kaffe istället för att slita och vara stressad på ett riktigt jobb.”

Min fördom kring folk som har den här fördomen är att de har en liten inblick i kodning och hur det fungerar. De kanske har skrivit ett par rader i något programspråk, men har ingen djupare insikt om vilka problem som dyker upp, vilket leder till att de tror att allt är enkelt löst med en if-sats. Ytterligare en situation när den här mentaliteten dyker upp är vid prototypvisningar: för den som tittar ser det ut som att produkten är färdig, men egentligen är den bara ett tomt skal, och de inser inte att det är betydligt svårare att implementera animationer och snygga flöden i kod än att rita upp det i Photoshop.

Sanningen ligger någonstans mittemellan: ja, det är komplext och ingen barnlek att implementera en idé i kod, men det är samtidigt inte magi, och låt inte den här komplexiteten skrämma bort dig. Jag tror att alla som är motiverade till det kan lära sig koda, och när den första tröskeln är överstigen så kommer det kännas lättare. Det svåra är inte att skriva koden utan att veta vad som ska skrivas.

5. Vi hoppar på vilket projekt som helst

Det här är lite sammankopplat med illusionen om att programmering är ett kall som vi gärna gör gratis på fritiden, och jag tycker nedanstående bild illustrerar det här väldigt bra:

13083260_10153542473356981_2475047108041777606_n

Detta har nog hänt många programmerare, och som en i Kodapor OT formulerade det: “- Du jag har en unik app/spel/webbsideidé som du kan hjälpa mig med! (jag berättar vad jag vill ha och du gör det faktiska jobbet.)” Gärna utan betalt, med motiveringen att “det är ju något att sätta på CV-t” och att det är idén som är värd något, inte implementationen. Det hänger också ihop med illusionen om att programmering är enkelt. Och visst, att skriva en funktion som tar en en sak och returnerar en annan är enkelt, men det är vägen från “jag vill ha en app som gör x och y” till enskilda klasser, attribut och funktioner som är det svåra, vilket jag tror många underskattar.

Bubblare

Det verkar också finnas en del myter från andra yrkesroller i branschen, så vi tar ett gäng bubblare också:

  • Att en kodare bara kan koda och inget annat
  • Att kodare bara ska koda och ingenting annat
  • Att konsulter tar överpris och har sjukligt höga löner, helt i onödan
  • Vi har ju nästan byggt ett sånt system, vi kan väl utgå från det och bara ändra lite, det är väl redan modultänk så det är lätt att lägga till och ändra moduler? Så sparar vi tid.
  • Att det är möjligt att följa exakt samma kodstandarder som i tidigare projekt, även om det är i olika språk
  • Att man vill hjälpa alla med deras datamaskin
  • Missuppfattningen att vi bygger bilen när vi i själva verket bygger ritningen till bilen. Datorn bygger bilen (maskinkoden) utifrån ritningen (källkoden).
  • Att man förväntas vara expert på allt som alla avdelningar jobbar och pratar om bara för att det råkar visas på deras skärm
  • Att teknisk skuld är detsamma som buggar.

För att summera: det finns en jäkla massa fördomar och myter kring det här jobbet! Och då har jag ändå begränsat mig i urvalet från svaren i facebookgruppen. Vad tycker du? Har du myter att krossa eller bekräfta? Lämna en kommentar!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *